Mall entertainment development

Ontwikkelen van een strategisch plan voor entertainment in het winkelcentrum

Inleiding:

Epicentre K, een grote Oekraïense detailhandelsketen, heeft een lange weg afgelegd sinds het begin van het warenhuis 20 jaar geleden. Ze hebben zichzelf getransformeerd tot een toonaangevende groothandel, niet alleen in Oekraïne, maar ook daarbuiten.

Met het oog op verdere groei begint Epicentre K nu aan een spannend nieuw hoofdstuk: het ontwikkelen van entertainmentruimtes in hun winkels. Dit initiatief markeert het begin van een alomvattende entertainmentstrategie voor winkelcentra en belooft de herdefinitie van de winkelervaring voor hun klanten.

De aanpak:

Om de perfecte entertainmentstrategie voor Epicentre K te ontwikkelen, ging het TDAC-team verder dan een desktopanalyse. We begonnen aan een uitgebreide opdracht, te beginnen met een bezoek aan Lviv zelf en dompelden ons onder in de lokale ervaring:

  • We verkenden de stad en namen de rijke Oekraïense cultuur in ons op.
  • We hebben de concurentie geanalyseerd om de marktdynamiek te begrijpen.
  • En een bezoek aan het indrukwekkende winkelcentrum Epicentre K leverde waardevolle ideeën op.

Deze combinatie van onderzoek ter plaatse en marktanalyse vanuit ons kantoot vormde de basis voor een gedetailleerd marktrapport. 

Voortbordurend op deze kennis heeft TDAC, in samenwerking met TconcepT architectseen tweedaagse brainstormsessie georganiseerd. We gingen actief aan de slag met de eigenaar van Epicentre K en verdiepten ons in hun visie en ambities. Deze gezamenlijke aanpak, samen met het opgebouwde begrip van de lokale cultuur, legde een sterke basis voor de volgende fase.

Met het oog op de zich ontwikkelende Oekraïense vrijetijdsmarkt creëerden we drie verschillende entertainment scenario's voor Epicentre K. Elk scenario onderzocht verschillende mogelijkheden, afgestemd op hun specifieke behoeften, waardoor de eigenaren een goed inzicht kregen in de mogelijkheden. We zorgden ook voor een duidelijke aanbeveling, die hen naar de meest impactvolle optie leidde.

Kijk voor meer informatie over hoe TDAC kan helpen met entertainment in winkelcentra op hier.

Lolland attraction consultants

Regionaal ontwikkelingsplan, Lolland Denemarken

Inleiding:

Starting in 2029, the Fehmern tunnel zal een nieuwe verbinding vormen tussen Duitsland en Denemarken. Deze nieuwe tunnel zal de reistijd tussen aan de ene kant Duitsland en Kopenhagen en Malmö in Zweden anderzijds verkorten. Deze tunnel zal aankomen in de Deense gemeente Lolland. Lolland ligt op een eiland en heeft een zuidkust die uniek is voor Denemarken. Om het toerisme te promoten werd TDAC benaderd als adviseurs op het gebied van bestemmingen en attracties om te identificeren welke attracties nodig zijn om de zuidkust aantrekkelijker te maken.

De aanpak:

Na desktop research ging het TDAC-team naar Lolland om het eiland te bestuderen, gevolgd door een eendaagse brainstorm met belanghebbenden. De brainstorm had twee hoofddoelen: De stakeholders een dag lang laten focussen op het onderwerp en het TDAC-team de kans geven om het project van binnenuit te leren kennen. Het resultaat was een missie en doelstellingen die een goede basis vormden voor ons team om attracties te plannen voor de toekomstige toeristische planning van Lolland. 

Als eindresultaat presenteerden we een regionaal ontwikkelingsplan met attracties die betaalbaar waren en pasten binnen het DNA van het eiland, inclusief duidelijke redeneringen, benchmarks en statistieken waarom deze plannen haalbaar zouden moeten zijn op deze locatie. 

Voor meer informatie over onze diensten op het gebied van regionale ontwikkelingsplannen of andere adviesdiensten op het gebied van toeristische ontwikkeling, kijk hier.

Everland Korea theme park

Theme park consultants performance review, Asia

Een van de grootste themaparken in Azië (dat om redenen van vertrouwelijkheid verzocht zijn naam niet te publiceren) benaderde de themapark consultants van TDAC om een prestatiebeoordeling van het themapark uit te voeren, omdat ze ondermaats presteerden vergeleken met de gemiddelde prestatiecijfers van de themapark industrie, zoals gepubliceerd door IAAPA.

De aanpak:

De opdracht begon met het doornemen van de bedrijfscijfers van het themapark, inclusief de planning van het themapark / investeringen in nieuwe attracties / uitbreidingen / ROI / sponsoring / HR-gerelateerde vragen / facilitaire planning en kosten / en parkactiviteiten. We bekeken hun prijsstrategieën en hun langetermijnplanning.

Beladen met alle theoretische gegevens reisden we naar Azië om het park een paar dagen te bezoeken en het management te interviewen. Door het park als gast te ervaren kregen we geweldige inzichten in hoe het park werkt, de emotionele connecties met gasten en hun gastvrijheid.

Terug op kantoor besprak ons team van themapark consultants de gastervaring die we tijdens ons bezoek in het park hadden meegemaakt. In combinatie met alle theoretische analyses vormde dit een solide basis om conclusies te trekken over de huidige prestaties en activiteiten van het park. Op basis van onze jarenlange ervaring ontwikkelden we een verbeteringsstrategie. Een uitgebreid rapport over de prestaties van het themapark legde al deze informatie vast, inclusief een verbeterplan voor de toekomst.

For more information on our services as theme park consultants, please check hier.

Puy du Fou Meppel feasibility study

Markt studie voor Puy Du Fou theme park Meppel

De Nederlandse provincie Drenthe wilde graag een groot themapark naar de regio halen. Na het evalueren van verschillende opties benaderden ze het Franse verhaal vertelende themapark Puy du Fou. Puy du Fou voerde een haalbaarheidsstudie uit naar mogelijke locaties in de Provence. De stad Meppel werd geselecteerd als voorkeurslocatie. De gemeente Meppel vroeg TDAC, als themaparkadviseur en specialist in regionale toeristische ontwikkeling, om een second opinion marktonderzoek voor themapark Puy du Fou Meppel.

Op basis van eerder werk voor de stad Meppel was TDAC goed op de hoogte van de specifieke situatie op deze locatie. Deze kennis, in combinatie met onze uitgebreide kennis van de pretparkbusiness, vormde de basis voor verder database marktonderzoek naar de bestaande toeristische markt en bevolking in de regio. 

Van Puy du Fou ontving TDAC waardevolle input over de prestaties van de bestaande parken in Frankrijk en Spanje. Door de input van deze twee bronnen te analyseren, kreeg TDAC een relatief goed beeld van het potentieel voor een Puy du Fou-park op die locatie. Op basis van de historische gegevens maakte het TDAC-team een analyse van de potentiële markt op de verwachte openingsdag voor Puy du Fou in Meppel.

De second opinion marktstudie of themapark Puy du Fou Meppel is opgeleverd in een uitgebreid digitaal rapport en mondeling toegelicht tijdens verschillende bijeenkomsten.

Klik voor meer informatie over onze regionale/stedelijke consultancy hier.

Leisure mall consultant

Leisure development City Concorde Mall

Inleiding:

City Concorde is een winkelcentrum in private eigendom in Luxemburg. Het winkelcentrum onderscheidt zich door zich vooral te richten op lokale merken en een relatief groot aanbod aan eet- en drinkgelegenheden. Dit geeft het een uniek en exclusief karakter waardoor het een van de meest bezochte winkelcentra in Luxemburg is.

In de visie van de eigenaar is City Concorde geen standaard winkelcentrum, maar een "Lifestyle Destination". Zijn doel is dat City Concorde een bestemming wordt waar mensen hun vrije tijd doorbrengen. In combinatie met Pleisureworld is TDAC gevraagd om een vrijetijdsontwikkelingsplan voor het winkelcentrum te maken. Dit plan moet de verblijfsduur van de gasten verlengen en specifieke doelgroepen aantrekken.

De aanpak:

Na onderzoek van de Luxemburgse markt, zowel door een bezoek aan Luxemburg als door desk research, ontwikkelden we verschillende scenario's voor de ontwikkeling van vrijetijdsactiviteiten in dit winkelcentrum, inclusief SWOT-matrices en doelgroepbeschrijvingen. Op basis van deze informatie werd een richting gekozen. Samen met een creatief bureau, Food and Beverage consultants en de architect van het winkelcentrum werd de richting vertaald in een visieplan. Dit plan is momenteel in ontwikkeling en zal in de zomer van 2024 geopend worden.

Klik voor meer informatie over onze adviesdiensten voor winkelcentra en vastgoed hier.

changing mall client into guest, consultancy by TDAC leisure consultants

From a mall visit to a guest experience, Wereldhave.

Inleiding:

Wereldhave bezit en exploiteert verschillende lokale winkelcentra, zogenaamde: Full Service Centers. Deze Full Service Centers moeten bijdragen aan een plezieriger en comfortabeler dagelijks leven, een one-stop locatie voor boodschappen, winkelen, vrije tijd, ontspanning, sport, gezondheid, werk en andere dagelijkse behoeften. Zouden ze iets kunnen leren van de vrijetijdswereld om het bezoekersaantal en de verblijftijd te verhogen, door een bezoek aan een winkelcentrum te veranderen in een gastervaring?

De aanpak:

Voor Wereldhave ontwikkelde TDAC een programma in zes stappen met als uiteindelijke doel de omzet positief te beïnvloeden door de verblijftijd en bezoekersaantallen van de bezoekers van het Wereldhave winkelcentrum te verhogen.

Gebaseerd op onze uitgebreide ervaring in het creëren van de perfecte gastervaring in de wereld van themaparken en attracties, varieerde het plan van praktische tips van personeelstraining en kleine aanpassingen tot aan een vernieuwd winkelcentrumontwerp. Een concreet plan om van een winkelcentrumbezoek een gastervaring te maken.

Het project begon met een onderzoek naar de huidige gastbeleving in de Wereldhave winkelcentra. Op basis van onze jarenlange ervaring in het plannen en exploiteren van themaparken hebben we onze visie op gastbeleving vertaald naar hun bestaande winkelcentra. In een workshop bespraken we onze inzichten, die leidden tot nieuwe, vaak eenvoudige verbeterpunten.

We organiseerden een studiereis naar een groot pretpark. Tijdens het bezoek lieten we voorbeelden zien van hoe themaparken worden gepland en beheerd om de gastervaring te verbeteren.

Als resultaat leverden we een plan om de gastervaring in hun winkelcentra te verbeteren. Op basis van het veldonderzoek begreep het ontwikkelingsteam van de klant perfect waarom de verbeterpunten de gastervaring beïnvloeden.

Klik voor meer informatie over onze diensten voor winkelcentra/vastgoed op hier.

Bommel Wereld theme park development

Inleiding:

Bommelwereld is een nieuw cultureel indoor themapark in Nederland. Een van de consultants van TDAC the park is betrokken als vertegenwoordiger van de klant. In deze rol adviseert hij de ontwikkelaar zodat deze de juiste beslissingen kan nemen tijdens de ontwikkeling.

Background

Marveld recreatie ligt in het oosten van Nederland en is een groot resort met een hotel, luxe huisjes en campings. De eigenaar wilde, ondanks de populariteit van het vakantie park onder Nederlanders, het resort identificeren met een echt Nederlands icoon. Het idee om een attractie te creëren rond een van de bekendste stripverhalen van Nederland, "Meneer Bommel en Tom Poes" was geboren.

Cultureel erfgoed

Maarten Toonder created 177 stories about their adventures. They ran daily in newspapers for half a century, are part of the Netherlands’ cultural heritage. Generations grew up with Meneer Bommel and Tom Poes.

De plannen omvatten een gebouw van ongeveer 9000 vierkante meter waarin gasten de wereld van Maarten Toonder kunnen verkennen. Het middelpunt wordt het kasteel van Meneer Bommel. De wereld van Meneer Bommel en Tom Poes wordt het centrale thema voor alle attracties. Het overdekte themapark krijgt de magische sfeer van Rommeldam, de Zwarte Bergen en het Donkere Bomenbos. Marveld recreatie heeft TDAC als themapark consultants gevraagd hen te begeleiden als opdrachtgever

Op dit moment is het Bommelwereld theme park in aanbouw. De aannemers hebben het gebouw bijna af en het werk binnen zal binnenkort beginnen.

Kijk voor meer informatie over onze diensten voor themapark ontwikkeling hier.

Steinkaret immersive experience benchmark and advice

Steinkaret Immersive Experience

Inleiding:

De Noorse jazzmuzikant John Pål Inderberg plande een immersieve ervaringsruimte in zijn woonplaats Steinkjer in het noorden van Noorwegen. Tijdens de ontwikkelingsfase benaderde het team TDAC om hen te helpen bij het vinden van benchmarkprojecten en om aanvullend advies te krijgen van TDAC als attractie-experts.

Op 2 september 2023 ging de attractie open. Gasten stappen in grote, onderling verbonden werelden van ultra-gedetailleerde video op alle muren en vloeren, die reageren op de bewegingen en grillen van het publiek. In totaal worden er vier verschillende shows gecreëerd door Ablemagic studio in Norway.

De aanpak:

After listening carefully to the client’s requirements, TDAC approached its network and organized a 2-day tour of different multimedia experiences, ranging from immersive experiences based on dance music to multimedia dining experiences. Based on the many inspirations we gained during the tour, we discussed with the Steinkaret team how their project could benefit from these benchmarks, including guidance from our long and extensive experience in developing and operating attractions.

Project website: https://www.steinkaret.no

For more information on our services for attraction owners and investors, please check hier.

Prague Experience

Inleiding:

Een particuliere vastgoedinvesteerder kocht een uniek gebouw tegenover de Praagse klokkentoren, een locatie die elk jaar miljoenen toeristen trekt. De investeerder zag de potentiële kans van zoveel toeristen op deze locatie en benaderde TDAC om de mogelijkheden van het gebouw voor de huisvesting van een toeristische attractie te onderzoeken.

De aanpak:

Na een onderzoeksfase door middel van desktop research en bezoeken aan Praag, ontwikkelde TDAC voor deze klant een rapport waarin de potentie van het gebouw als toeristische attractie werd afgewogen. Met dit rapport was de klant in staat om dit potentieel te balanceren tegen alternatieve mogelijkheden, wat hem uiteindelijk tot de conclusie bracht dat een alternatief gebruik een betere business case zou opleveren.

For more information on our consultancy services for (real estate) investors, please click hier.

Museum consultancy

Nederlands Watermuseum

Inleiding:

Het Nederlands watermuseum in Arnhem, Nederland, is het nationale museum dat zich richt op informatie over alle aspecten van (zoet) water, zoals waterbeheer, drinkwater en waterzuivering. Het museum is in 2004 geopend en functioneert sindsdien zonder basissteun van de overheid.

Hoewel het museum nog steeds populair is, heeft het een upgrade nodig. Het museum vertrouwde museumadviesbureau TDAC de realisatie van een nieuw bidbook toe.

De aanpak:

We begonnen het proces met het bestuderen van de bestaande inhoud van het museum en de bestaande financiële modellen. Beladen met deze informatie hielden we een eendaagse workshop om de missie en doelen voor het vernieuwde museum te definiëren. Samen met het creatieve en managementteam van het museum ontwikkelden we een eerste visie op hoe het vernieuwde museum eruit zou kunnen zien. Deze visie vormde de basis voor een haalbaarheidsstudie. Een creatieve consultant creëerde een nieuwe visie voor het museum. TDAC begeleidde dit creatieve plan om een financieel haalbare visie te garanderen. Op basis van deze visie en in samenwerking met potentiële tentoonstellingsbouwers maakten we een CAPEX-schatting.

TDAC stelde vervolgens het 35 bladzijden tellende bidbook samen, dat nu onderweg is naar potentiële investeerders, sponsors en andere belanghebbenden.

Voor meer informatie over onze museum consultancy diensten voor musea klik hier.