City Concorde Mall, Leisure ontwikkeling

Inleiding:

City Concorde is een winkelcentrum in Luxemburg dat in particuliere handen is. Het winkelcentrum onderscheidt zich door zich voornamelijk te richten op lokale merken en een relatief groot aanbod aan eet- en drinkgelegenheden. Dit geeft het een uniek en exclusief karakter waardoor het één van de meest bezochte winkelcentra in Luxemburg is.

In de visie van de eigenaar is City Concorde geen standaard winkelcentrum, maar een "Lifestyle Destination". Zijn doel is dat City Concorde een bestemming wordt waar mensen hun vrije tijd doorbrengen. TDAC is gevraagd om in combinatie met Pleisureworld een visie te ontwikkelen om leisure toe te voegen, de verblijfsduur te verhogen en specifieke doelgroepen aan te trekken.

De aanpak:

Na onderzoek van de Luxemburgse markt, zowel via een bezoek aan Luxemburg als via deskresearch hebben we een visie ontwikkeld met verschillende scenario's, inclusief SWOT-matrices en doelgroepbeschrijvingen. Op basis van deze informatie werd een richting gekozen. Deze visie wordt momenteel ontwikkeld onder toezicht van TDAC.

Prague Experience

Inleiding:

Een particuliere vastgoedinvesteerder kocht een uniek gebouw tegenover de Praagse klokkentoren, een locatie die elk jaar miljoenen toeristen trekt. De investeerder zag de potentiële kans van zoveel toeristen op deze locatie en benaderde TDAC om de mogelijkheden van het gebouw voor de huisvesting van een toeristische attractie te onderzoeken.

De aanpak:

Na een onderzoeksfase door middel van desktop research en bezoeken aan Praag, ontwikkelde TDAC voor deze klant een rapport waarin de potentie van het gebouw als toeristische attractie werd afgewogen. Met dit rapport was de klant in staat om dit potentieel te balanceren tegen alternatieve mogelijkheden, wat hem uiteindelijk tot de conclusie bracht dat een alternatief gebruik een betere business case zou opleveren.

Valkenburg, Toerisme ontwikkeling

Inleiding:

Sinds eind 1800 is Valkenburg aan de Geul vooral afhankelijk van het toerisme en is daarmee het oudste toeristische stadje van Nederland. De grotten, ruïnes, het casino, de pretparken, de thermale baden en natuurlijk het landschap rond Valkenburg maken de stad bekend bij bijna alle Nederlanders.

Aangezien toerisme belangrijk is in Valkenburg, vernieuwt de stad zich voortdurend om bij de tijd te blijven. Na het opknappen van de binnenstad richt de stad zich nu op het westelijk deel, het gebied waar de meeste attracties zich bevinden. TDAC is gevraagd om een visie te maken voor dit gebied en te onderzoeken hoe dit gebied aantrekkelijker gemaakt kan worden voor toeristen, natuurlijk in balans met de belangen van de bewoners in dit gebied.

De aanpak:

Het creëren van een toeristische visie voor een bepaald deel van een stad vereist een visie voor de hele stad. Aangezien deze nog niet bestond, zijn we met een groep van belangrijke belanghebbenden begonnen met het opstellen van een thema voor Valkenburg als toeristische stad. Dit thema kan dienen als de algemene richting voor de toeristische ontwikkeling in de stad in de komende decennia en is voor ons een basis voor de visie van Valkenburg-West.

Het creëren van een toeristische visie in een stad betekent dat één van de belangrijkste belanghebbenden voor deze visie de bewoners zijn. We werkten samen met een lokale specialist in bewonersparticipatieprocessen. Samen onderzochten we het gebied, waarbij TDAC zich concentreerde op een analyse van de bestaande toeristische sector en de potentie voor nieuw toerisme. We onderzochten de toeristische stromen in het gebied, inclusief de parkeeruitdagingen. We onderzochten de mogelijkheid om attractiezones te creëren, met respect voor de mensen die in het gebied wonen. We stelden attractie-matrices op en organiseerden verschillende brainstormsessies met ondernemers, bewoners en ambtenaren...

Met als gezamenlijk resultaat, het aanbieden aan de gemeenteraad van de eerste fase van visie Valkenburg-West.

Bommel Wereld

Located in the east of the Netherlands, in Groenlo, Marveld recreatie is a large resort with a hotel, luxury cottages and campsites. Although the park is very well known to the Dutch, the owner wanted to identify the resort with a real Dutch icon. The idea of creating an attraction around one of the most known comic strips in The Netherlands, Meneer Bommel and Tom Poes was born.

Cultureel erfgoed

Marten Toonder’s 177 stories about their adventures, which ran daily in newspapers for half a century, are part of the Netherlands’ cultural heritage; generations grew up with Meneer Bommel and Tom Poes. Creator Marten Toonder is honoured at the Museum of Literature with a place in the Pantheon, which pays tribute to the 100 greatest Dutch literati.

The plans include a building of around 9000 square meters in which guests can explore the world created by Marten Toonder, with as centrepiece Meneer Bommel’s castle. The world of Meneer Bommel and Tom Poes will be the central theme for all the attractions. The indoor Theme park will include the magical atmosphere of Rommeldam, the Black Mountains and the Dark Trees Forest.  Marveld recreation asked TDAC to guide them through the entire process: master planning, implementation and operation.

ISKA, Thema park ontwikkeling

Inleiding:

The Turkish real estate developer ISKA acquired a large piece of land near the new Istanbul airport, with the intention of developing a large new (outlet) shopping centre, with an adjacent Theme Park. The first vision for the Theme Park and shopping centre was developed by ISKA. TDAC was approached to evaluate the plans.

De aanpak:

After analysing the plans, TDAC prepared a report with feedback. As a result of this feedback, a clear vision for the development was formed, leading to a more integrated approach between leisure and shopping.

World Food Experience

Inleiding:

De regio rond Ede/Wageningen met de Wageningen University is wereldwijd bekend om de levensmiddelenindustrie.

Een voormalige militaire basis, grenzend aan het intercitystation Ede/Wageningen kwam beschikbaar voor herontwikkeling. Dit terrein is de perfecte locatie voor een al langer bestaand idee: een Experience Centre over het belang van voedsel en de rol van de regio in deze industrie.

Het World Food Experience koos BRC Imagination Arts als de ontwerper voor dit prestigieuze project. TDAC treedt bij dit project op als lokale cultureel en zakelijk adviseur.

De aanpak:

TDAC adviseerde de projectontwikkelaars over processen, investeringsniveaus en begrotingstoewijzingen. De ontwikkelaars slaagden erin de benodigde budgetten te realiseren, waarna voor het project een nieuwe tenderfase werd gehouden.

BRC Imagination Arts was een van de inschrijvende bedrijven voor dit project. Op basis van onze relatie, TDAC's kennis van het project en de lokale cultuur, trad TDAC toe tot het BRC-team als (cultureel) adviseur tot aan de opening. Begin 2021 kreeg BRC de opdracht om verder te gaan met het project, met een geplande opening eind 2023.

The Rig

Inleiding

Oliver Wyman approached TDAC to review the Cultural attraction offering in their first concept for The Rig, a new to build entertainment destination in a unique location: Offshore in the Arabian Gulf.

De aanpak:

We reviewed their plans and discussed our conclusions with the Oliver Wyman team, followed by a client presentation in which we provided our vision on the cultural elements at The Rig.

Floriade

Inleiding: Case:

Om de 10 jaar wordt in Nederland de Floriade georganiseerd. Deze door het "Bureau International des Expositions" erkende wereldtentoonstelling vindt in 2022 plaats in Almere.

TDAC was honoured to organize a review session one year before opening. We were asked to assess the master planning and the pavilion entries and create an advisory report on how the existing plans can be improved to make the Floriade in 2022 a success.

De aanpak:

Together with the management of Floriade 2022, we selected a balanced group of external experts, whom we invited to attend a two-day review session. During this review, the management of Floriade 2022 presented its plans and ideas to this group of experts, moderated and structured by TDAC. These plans included master planning, pavilion designs, events, marketing and hospitality. During the reviews, the experts provided suggestions for improvement and discussed as a group identifying the best solutions.

De resultaten van de tweedaagse evaluatiesessie werden gedocumenteerd in een verslag met duidelijke aanbevelingen over hoe de bestaande plannen konden worden verbeterd.