Bart Dohmen

Since the start of his career Bart has been active in the high-end Themed Entertainment world and has worked on many projects in many different executive roles. As an engineer Bart entered the leisure world from the technical side but got really attracted by the multidisciplinary site of the visitor attraction world. After earning a Master Degree at NIMBAS/Bradford university, Bart joined the Executive team of BRC Imagination Arts and became responsible for the European office. In this role Bart was working on projects as as the make-over of Heineken Experience, the EU pavilion at EXPO 2015, 24hr of Le Mans vistor center, World Food Center, Freej Theme Park Dubai, Floriade World fair 2012, and many other brand-center, museum and theme park projects in Europe and the Middle East

Bart heeft verschillende prijzen gewonnen met de projecten waar hij aan heeft gewerkt. Om er een paar te noemen: THEA Award, AV Award en de Exhibitor EXPO Award.

Als veteraan op het gebied van Visitor Experience wordt Bart regelmatig gevraagd als spreker op internationale evenementen. Zo stond hij onder meer op het podium van MIPIM, MAPIC, ISE, AHIC Dubai, DEAL, ICSC, IAAPA en TEA. Al op jonge leeftijd werd Bart erkend voor zijn talent en werd hij voorzitter van het bestuur van de internationale vrijetijdsconferentie TILE in 2005. Hij werd vele malen geïnterviewd voor de industrie tijdschriften en recentelijk is Bart begonnen met het schrijven van zijn eigen artikelen.

Coen Bertens

Coen Bertens heeft meer dan 23 jaar ervaring bij de Efteling.

De eerste 10 jaar werkte Coen als controller. Tijdens deze 10 jaar heeft hij zijn post-graduate master in finance behaald. Na 10 jaar stapte hij over naar Operations. Eerst als Parkmanager, later als adjunct-directeur. De laatste 8 jaar van zijn carrière bij de Efteling was Coen lid van de Raad van Bestuur van de Efteling. De eerste 4 jaar als bestuurslid was Coen als COO verantwoordelijk voor de exploitatie van het attractiepark en alle hotel- en bungalowpark accommodaties. De laatste 4 jaar gaf hij leiding aan het themapark en was hij verantwoordelijk voor 2.300 medewerkers.

Gedurende zijn carrière heeft Coen diverse awards mogen ontvangen:

– THEA award voor darkride Symbolica

– Brass Ring award voor Polles Keuken restaurant

– Meest gastvrije bedrijf van Nederland

Coen is erg trots op het feit dat in de periode 2014-2019 onder zijn leiding het aantal gasten in de Efteling is gestegen van 4,4 miljoen naar 5,2 miljoen per jaar, terwijl de wachttijden bij de attracties met 7% zijn gedaald. 

Coen is regularly attending and speaking at international leisure events around the globe.

Peter van Wijk

Met jaren ervaring in de fitness- en voedingsindustrie, switchte Peter in 2012 van carrière en begon in de vrijetijdsindustrie, gericht op de indoor vrijetijdssector bij de Monkey Town Group, als interim baan.

Na de eerste successen trad Peter op een meer permanente basis toe tot de Monkey Town Group en werd verantwoordelijk gehouden voor de uitbreiding en bedrijfsontwikkeling. In de daarop volgende jaren van 2012-2016 opende Peter succesvol meer dan 30 locaties en was verantwoordelijk voor de uitbreiding, financiering en (operationele) training van deze nieuwe locaties.

In 2017 richtte Peter het bedrijf "24Indoor" op, een internationaal indoor leisure scale-up platform dat investeert in de indoor leisure sector en nam de merken Monkey Town over, een groep met meer dan 55 FEC's (family Entertainment Centers) en Streetjump, een groep van meer dan 10 trampolineparken en biedt dagelijkse recreatieve activiteiten voor meer dan 6.000.000 bezoekers per jaar.

In de loop der jaren heeft Peter een organisatie opgebouwd van meer dan 65 parken (zowel eigen parken als franchise) in 3 landen: Nederland, Zwitserland en Duitsland. De gehele organisatie telt meer dan 2000 medewerkers. In 2022 is 24Indoor nog steeds één van de snelst groeiende bedrijven in de indoor leisure sector in Europa, met een uitbreidingscapaciteit van tussen de 8 en 12 succesvolle locaties per jaar, door middel van buy and build strategie.

Peter is gespecialiseerd in de sectoren FEC's, indoor speeltuinen en trampolineparken en wordt vaak gevraagd voor advies door leveranciers in de vrijetijdsindustrie, verhuurders en (startende) ondernemers voor discussies zoals: M&A, Business development, Pricing modelling, bezoekersgedrag, afweging investering vs omzet, uitbreidingsvraagstukken en de financiering van projecten door heel Europa.

City Concorde Mall, Leisure ontwikkeling

Inleiding:

City Concorde is een winkelcentrum in Luxemburg dat in particuliere handen is. Het winkelcentrum onderscheidt zich door zich voornamelijk te richten op lokale merken en een relatief groot aanbod aan eet- en drinkgelegenheden. Dit geeft het een uniek en exclusief karakter waardoor het één van de meest bezochte winkelcentra in Luxemburg is.

In de visie van de eigenaar is City Concorde geen standaard winkelcentrum, maar een "Lifestyle Destination". Zijn doel is dat City Concorde een bestemming wordt waar mensen hun vrije tijd doorbrengen. TDAC is gevraagd om in combinatie met Pleisureworld een visie te ontwikkelen om leisure toe te voegen, de verblijfsduur te verhogen en specifieke doelgroepen aan te trekken.

De aanpak:

Na onderzoek van de Luxemburgse markt, zowel via een bezoek aan Luxemburg als via deskresearch hebben we een visie ontwikkeld met verschillende scenario's, inclusief SWOT-matrices en doelgroepbeschrijvingen. Op basis van deze informatie werd een richting gekozen. Deze visie wordt momenteel ontwikkeld onder toezicht van TDAC.

Prague Experience

Inleiding:

Een particuliere vastgoedinvesteerder kocht een uniek gebouw tegenover de Praagse klokkentoren, een locatie die elk jaar miljoenen toeristen trekt. De investeerder zag de potentiële kans van zoveel toeristen op deze locatie en benaderde TDAC om de mogelijkheden van het gebouw voor de huisvesting van een toeristische attractie te onderzoeken.

De aanpak:

Na een onderzoeksfase door middel van desktop research en bezoeken aan Praag, ontwikkelde TDAC voor deze klant een rapport waarin de potentie van het gebouw als toeristische attractie werd afgewogen. Met dit rapport was de klant in staat om dit potentieel te balanceren tegen alternatieve mogelijkheden, wat hem uiteindelijk tot de conclusie bracht dat een alternatief gebruik een betere business case zou opleveren.

Valkenburg, Toerisme ontwikkeling

Inleiding:

Sinds eind 1800 is Valkenburg aan de Geul vooral afhankelijk van het toerisme en is daarmee het oudste toeristische stadje van Nederland. De grotten, ruïnes, het casino, de pretparken, de thermale baden en natuurlijk het landschap rond Valkenburg maken de stad bekend bij bijna alle Nederlanders.

Aangezien toerisme belangrijk is in Valkenburg, vernieuwt de stad zich voortdurend om bij de tijd te blijven. Na het opknappen van de binnenstad richt de stad zich nu op het westelijk deel, het gebied waar de meeste attracties zich bevinden. TDAC is gevraagd om een visie te maken voor dit gebied en te onderzoeken hoe dit gebied aantrekkelijker gemaakt kan worden voor toeristen, natuurlijk in balans met de belangen van de bewoners in dit gebied.

De aanpak:

Het creëren van een toeristische visie voor een bepaald deel van een stad vereist een visie voor de hele stad. Aangezien deze nog niet bestond, zijn we met een groep van belangrijke belanghebbenden begonnen met het opstellen van een thema voor Valkenburg als toeristische stad. Dit thema kan dienen als de algemene richting voor de toeristische ontwikkeling in de stad in de komende decennia en is voor ons een basis voor de visie van Valkenburg-West.

Het creëren van een toeristische visie in een stad betekent dat één van de belangrijkste belanghebbenden voor deze visie de bewoners zijn. We werkten samen met een lokale specialist in bewonersparticipatieprocessen. Samen onderzochten we het gebied, waarbij TDAC zich concentreerde op een analyse van de bestaande toeristische sector en de potentie voor nieuw toerisme. We onderzochten de toeristische stromen in het gebied, inclusief de parkeeruitdagingen. We onderzochten de mogelijkheid om attractiezones te creëren, met respect voor de mensen die in het gebied wonen. We stelden attractie-matrices op en organiseerden verschillende brainstormsessies met ondernemers, bewoners en ambtenaren...

Met als gezamenlijk resultaat, het aanbieden aan de gemeenteraad van de eerste fase van visie Valkenburg-West.

Bommel Wereld

Located in the east of the Netherlands, in Groenlo, Marveld recreatie is a large resort with a hotel, luxury cottages and campsites. Although the park is very well known to the Dutch, the owner wanted to identify the resort with a real Dutch icon. The idea of creating an attraction around one of the most known comic strips in The Netherlands, Meneer Bommel and Tom Poes was born.

Cultureel erfgoed

Marten Toonder’s 177 stories about their adventures, which ran daily in newspapers for half a century, are part of the Netherlands’ cultural heritage; generations grew up with Meneer Bommel and Tom Poes. Creator Marten Toonder is honoured at the Museum of Literature with a place in the Pantheon, which pays tribute to the 100 greatest Dutch literati.

The plans include a building of around 9000 square meters in which guests can explore the world created by Marten Toonder, with as centrepiece Meneer Bommel’s castle. The world of Meneer Bommel and Tom Poes will be the central theme for all the attractions. The indoor Theme park will include the magical atmosphere of Rommeldam, the Black Mountains and the Dark Trees Forest.  Marveld recreation asked TDAC to guide them through the entire process: master planning, implementation and operation.

ISKA, Thema park ontwikkeling

Inleiding:

The Turkish real estate developer ISKA acquired a large piece of land near the new Istanbul airport, with the intention of developing a large new (outlet) shopping centre, with an adjacent Theme Park. The first vision for the Theme Park and shopping centre was developed by ISKA. TDAC was approached to evaluate the plans.

De aanpak:

After analysing the plans, TDAC prepared a report with feedback. As a result of this feedback, a clear vision for the development was formed, leading to a more integrated approach between leisure and shopping.

World Food Experience

Inleiding:

De regio rond Ede/Wageningen met de Wageningen University is wereldwijd bekend om de levensmiddelenindustrie.

Een voormalige militaire basis, grenzend aan het intercitystation Ede/Wageningen kwam beschikbaar voor herontwikkeling. Dit terrein is de perfecte locatie voor een al langer bestaand idee: een Experience Centre over het belang van voedsel en de rol van de regio in deze industrie.

Het World Food Experience koos BRC Imagination Arts als de ontwerper voor dit prestigieuze project. TDAC treedt bij dit project op als lokale cultureel en zakelijk adviseur.

De aanpak:

TDAC adviseerde de projectontwikkelaars over processen, investeringsniveaus en begrotingstoewijzingen. De ontwikkelaars slaagden erin de benodigde budgetten te realiseren, waarna voor het project een nieuwe tenderfase werd gehouden.

BRC Imagination Arts was een van de inschrijvende bedrijven voor dit project. Op basis van onze relatie, TDAC's kennis van het project en de lokale cultuur, trad TDAC toe tot het BRC-team als (cultureel) adviseur tot aan de opening. Begin 2021 kreeg BRC de opdracht om verder te gaan met het project, met een geplande opening eind 2023.

The Rig

Inleiding

Oliver Wyman approached TDAC to review the Cultural attraction offering in their first concept for The Rig, a new to build entertainment destination in a unique location: Offshore in the Arabian Gulf.

De aanpak:

We reviewed their plans and discussed our conclusions with the Oliver Wyman team, followed by a client presentation in which we provided our vision on the cultural elements at The Rig.