Croatia theme park business plan including feasibility by TDAC

Themepark Croatia

Inleiding:

Onze klant is eigenaar van een geweldige locatie in Kroatië. Aan de rand van een canyon, met uitzicht op een steile berghelling, was dit stuk land één van de locaties waar in het verleden bekende films werden opgenomen.

Deze specifieke films zijn nog steeds immens populair. Hierdoor vroeg onze klant zich af of een klein themapark gebaseerd op de films logisch is op deze locatie, of zijn er andere benaderingen die de haalbaarheid zouden verbeteren?

De aanpak:

TDAC heeft, na uitgebreid onderzoek in de regio, vele interviews en natuurlijk nauwe samenwerking met de klant, een uitgebalanceerde mix van attractie-ideeën gecreëerd. De attractie-ideeën omvatten nog steeds een klein themapark (dat nog steeds het filmthema zou kunnen bevatten) in combinatie met andere attractie-ideeën die zich richtten op de unieke kenmerken van deze locatie. De ideeën werden omgezet in een businessplan inclusief een haalbaarheidsstudie voor het themapark, de andere attracties en combinaties van de verschillende elementen. Op basis van deze studies kunnen de ideeën verder worden uitgewerkt door specifieke ontwerpstudio's.

TDAC zal als themapark consultant de klant blijven begeleiden als klant adviseur in de volgende fasen van de ontwikkeling van de locatie.

Klik hier voor meer informatie over TDAC-diensten voor beleggers.

Theme park development Turkey

Themapark Ontwikkeling in Turkije

Inleiding:

De Turkse vastgoedontwikkelaar ISKA (als onderdeel van de Kaylon groep) bezit een groot stuk land in de buurt van het nieuwe vliegveld van Istanbul. Op deze grond wilden ze een groot nieuw (outlet) winkelcentrum ontwikkelen, met een aangrenzend themapark. De eerste visie voor het themapark en winkelcentrum werd ontwikkeld door ISKA. Zij vroegen een ontwerper voor het themapark en een architect voor het ontwerp van een groot winkelcentrum naast het themapark. De ontwikkelaars benaderden TDAC, als themaparkadviseurs, om de plannen voor deze nieuwe themaparkontwikkeling in Turkije te evalueren.

De aanpak:

Na analyse van de plannen stelde TDAC een rapport op met feedback. Deze feedback leidde tot de vorming van een duidelijke visie voor de ontwikkeling. Het idee van een themapark naast het winkelcentrum verdween. Deze nu ontwikkelde visie richtte zich op de gastervaring en omvatte een meer geïntegreerde aanpak tussen vrijetijdsbesteding en winkelen. De visie vormde de basis voor een internationale aanbesteding waarop verschillende grote internationale architectenbureaus hebben gereageerd.

TDAC vroeg zich echter nog steeds af of deze locatie dicht bij de drukke luchthaven van Istanbul wel de juiste locatie was voor een recreatief project. Mede op basis van onze informatie besloot de investeerder uiteindelijk om op deze locatie een ontwikkeling te realiseren puur gebaseerd op de ontwikkeling van grote winkels .

Kijk voor meer informatie over TDAC-diensten voor vastgoed investeerders hier.

City tourism vision, Valkenburg

Inleiding:

Valkenburg aan de Geul is a small historic town not far from Maastricht. This picturesque town is situated in a unique environment for the Netherlands: in a valley between a few hills. Since the end of 1800, the town is mainly dependent on tourism, making it the oldest tourism town in the Netherlands. The caves, ruins, the casino, the amusement parks, the thermal baths and of course the landscape around Valkenburg make the city known to almost all Dutch people.

Aangezien toerisme belangrijk is in Valkenburg, vernieuwt de stad zich voortdurend om bij de tijd te blijven. Na het opknappen van de binnenstad richt de stad zich nu op het westelijk deel, het gebied waar de meeste attracties zich bevinden. TDAC is gevraagd om een visie te maken voor dit gebied en te onderzoeken hoe dit gebied aantrekkelijker gemaakt kan worden voor toeristen, natuurlijk in balans met de belangen van de bewoners in dit gebied.

De aanpak:

Het creëren van een toeristische visie voor een bepaald deel van een stad vereist een visie voor de hele stad. Aangezien deze nog niet bestond, zijn we met een groep van belangrijke belanghebbenden begonnen met het opstellen van een thema voor Valkenburg als toeristische stad. Dit thema kan dienen als de algemene richting voor de toeristische ontwikkeling in de stad in de komende decennia en is voor ons een basis voor de visie van Valkenburg-West.

Creating a tourist vision in a city means that one of the most important stakeholders for this vision are the residents. We teamed up a local specialist in resident participation processes. Together, we researched the area, with TDAC concentrating on the tourism sector in combination with an analysis of the potential of the area for the creation of new tourism. We investigated the guest flows in the area, including the parking challenges, investigated the possibility of creating attraction zones, that would respect the people living in the area. We drew up attraction matrices and organized several brainstorming sessions with entrepreneurs, residents and officials.

Met als gezamenlijk resultaat, het aanbieden aan de gemeenteraad van de eerste fase van visie Valkenburg-West.

For more information about our consultancy services for tourism cities and regions, please click hier.

Hossoland theme park feasibility study

Theme park business planning and feasibility

Inleiding:

Hosso is een privébedrijf dat eigenaar is van verschillende binnenstedelijke winkelcentra in het noorden van Polen. Sommige van deze winkelcentra hebben ook vrijetijdsactiviteiten. Nu Hosso uitbreidt, zijn ze van plan om hun vrijetijdsbeleving uit te breiden naar een nieuw themapark in Noord-Polen, genaamd Hossoland.

Our approach

De eigenaars van Hosso vroegen TDAC om hen te helpen bij het opstellen van een businessplan voor een themapark, een haalbaarheidsstudie en een rapport. We onderzochten de locatie en hielden interviews in de regio. We onderzochten de economische situatie en de bevolking. De informatie die we verzamelden tijdens het lokale onderzoek vormde de basis voor onze analyse op basis van onze jarenlange ervaring als themapark consultants.

Natuurlijk bevatte het bedrijfsplannings- en haalbaarheidsrapport voor het themapark een marktoverzicht met verwachte bezoekersaantallen en uitgavenpatronen als belangrijkste factoren. Dit leidde tot een aanbevolen omvang en investeringsaanbeveling voor het park. Het rapport ging echter verder dan de economische cijfers. Met onze ervaring in meer dan 100 projecten wereldwijd, herkenden we potentiële verbeterpunten in de investerings- en bouwplannen. Het rapport bevatte aanvullende aanbevelingen om deze te verbeteren.

Op dit moment wordt Hossoland gebouwd, met een verwachte openingsdatum in 2025.

Kijk voor meer informatie over de diensten die TDAC biedt voor ontwikkelaars van themaparken en vastgoed hier.

We were the Cultural advisors for the World Food Experience in Ede, The Netherlands.

World Food Experience

Inleiding:

De regio rond Ede/Wageningen met de Wageningen University is wereldwijd bekend om de levensmiddelenindustrie.

Een voormalige militaire basis, grenzend aan het intercitystation Ede/Wageningen kwam beschikbaar voor herontwikkeling. Dit terrein is de perfecte locatie voor een al langer bestaand idee: een Experience Centre over het belang van voedsel en de rol van de regio in deze industrie.

The World Food Experience koos BRC Imagination Arts als ontwerper voor dit prestigieuze project. TDAC trad namens BRC op als lokale culturele adviseurs en zakelijk adviseur voor de World Food Experience.

De aanpak:

TDAC adviseerde de projectontwikkelaars over processen, investeringsniveaus en begrotingstoewijzingen. De ontwikkelaars slaagden erin de benodigde budgetten te realiseren, waarna voor het project een nieuwe tenderfase werd gehouden.

Het wereldberoemde ontwerpbureau BRC Imagination Arts was een van de inschrijvende bedrijven voor dit project. Op basis van onze relatie, TDAC's kennis van het project en de lokale cultuur, sloot TDAC zich aan bij het BRC-team als (cultureel) adviseur tot de afronding van de Design Detail fase. Na deze fase eindigde het project voor BRC en richtte het zich op andere aannemers.

For more information on TDAC services as cultural advisors or other consultancy services for museums, please check hier.

Floriade

Inleiding:

Om de 10 jaar wordt in Nederland de Floriade georganiseerd. Deze door het "Bureau International des Expositions" erkende wereldtentoonstelling vindt in 2022 plaats in Almere.

TDAC had de eer om een jaar voor de opening een evaluatiesessie te organiseren. Ons werd gevraagd de masterplanning en de paviljoeninzendingen te beoordelen en een advies op te stellen over hoe de bestaande plannen kunnen worden verbeterd om de Floriade in 2022 tot een succes te maken.

De aanpak:

Samen met het management van Floriade 2022 selecteerden we een evenwichtige groep externe deskundigen, die we uitnodigden voor een tweedaagse review sessie. Tijdens deze evaluatie presenteerde het management van de Floriade 2022 zijn plannen en ideeën aan deze groep deskundigen, gemodereerd en gestructureerd door TDAC. Deze plannen omvatten masterplanning, paviljoenontwerpen, evenementen, marketing en hospitality. Tijdens de beoordelingen gaven de deskundigen suggesties voor verbeteringen en bespraken als groep de beste oplossingen.

De resultaten van de tweedaagse evaluatiesessie werden gedocumenteerd in een verslag met duidelijke aanbevelingen over hoe de bestaande plannen konden worden verbeterd.

The Rig

Inleiding

Oliver Wyman approached TDAC to review the Cultural attraction offering in their first concept for The Rig, a new to build entertainment destination in a unique location: Offshore in the Arabian Gulf.

De aanpak:

We reviewed their plans and discussed our conclusions with the Oliver Wyman team, followed by a client presentation in which we provided our vision on the cultural elements at The Rig.

To learn more about the TDAC services for theme park developments, please check hier.

Bart Dohmen leisure industry veteran consultant

Bart Dohmen

Sinds het begin van zijn carrière is Bart Dohmen actief in de high-end Themed Entertainment-wereld en heeft hij aan veel projecten gewerkt in veel verschillende uitvoerende rollen. Als ingenieur kwam Bart de vrijetijdswereld binnen vanuit de technische kant, maar hij werd echt aangetrokken door het multidisciplinaire terrein van de bezoekersattractiewereld. Na het behalen van een masterdiploma aan de NIMBAS/Bradford University werd Bart lid van het directieteam van het amerikaanse BRC Imagination Arts en werd hij verantwoordelijk voor het Europese kantoor. In deze rol werkte Bart aan projecten als de make-over van Heineken Experience, het EU paviljoen op EXPO 2015, 24 uur van Le Mans vistor center, World Food Center, Freej Theme Park Dubai, Floriade World fair 2012, en vele andere brand-center, museum en themapark projecten in Europa en het Midden Oosten.

Bart heeft verschillende prijzen gewonnen met de projecten waar hij aan heeft gewerkt. Om er een paar te noemen: THEA Award, AV Award en de Exhibitor EXPO Award.

Als ervaringsdeskundige op het gebied van Visitor Experience wordt Bart vaak gevraagd als spreker op internationale evenementen en heeft hij op het podium gestaan bij MIPIM, MAPIC, ISE, AHIC Dubai, DEAL, ICSC, IAAPA, TEA en anderen. Al op jonge leeftijd werd Bart erkend voor zijn kennis en werd hij voorzitter van het bestuur van de internationale Leisure conferentie TILE in 2005. Hij werd vele malen geïnterviewd voor de vakbladen en sinds kort schrijft Bart Dohmen zijn eigen artikelen.

Coen Bertens

Coen Bertens

Coen Bertens heeft meer dan 23 jaar ervaring bij Efteling. De Efteling is een wereldwijd bekend toonaangevend pretparkresort met meer dan 5 miljoen gasten per jaar en meer dan 3.000 bedden in hun accommodaties.

De eerste 10 jaar werkte Coen als controller. Tijdens deze 10 jaar heeft hij zijn post-graduate master in finance behaald. Na 10 jaar stapte hij over naar Operations. Eerst als Parkmanager, later als adjunct-directeur. De laatste 8 jaar van zijn carrière bij de Efteling was Coen lid van de Raad van Bestuur van de Efteling. De eerste 4 jaar als bestuurslid was Coen als COO verantwoordelijk voor de exploitatie van het attractiepark en alle hotel- en bungalowpark accommodaties. De laatste 4 jaar gaf hij leiding aan het themapark en was hij verantwoordelijk voor 2.300 medewerkers.

Gedurende zijn carrière heeft Coen diverse awards mogen ontvangen:

– THEA award voor darkride Symbolica

– Brass Ring award voor Polles Keuken restaurant

– Meest gastvrije bedrijf van Nederland

Coen Bertens is erg trots op het feit dat in de periode 2014-2019 onder zijn leiding het aantal gasten in de Efteling is gestegen van 4,4 miljoen naar 5,2 miljoen per jaar, terwijl de wachttijden in de attracties met 7% zijn gedaald. 

Coen neemt regelmatig deel aan en/of spreekt op internationale vrijetijdsevenementen over de hele wereld.

Peter van wijk consultant monkey town 24indoor

Peter van Wijk

Met jarenlange ervaring in de fitness- en voedingsindustrie, maakte Peter van Wijk in 2012 de overstap naar de vrijetijdsindustrie. Hij richtte zich op de indoor vrijetijdssector bij de Monkey Town Group met een interim baan.

Na de eerste successen trad Peter op een meer permanente basis toe tot de Monkey Town Group en werd verantwoordelijk gehouden voor de uitbreiding en bedrijfsontwikkeling. In de daarop volgende jaren van 2012-2016 opende Peter succesvol meer dan 30 locaties en was verantwoordelijk voor de uitbreiding, financiering en (operationele) training van deze nieuwe locaties.

In 2017 richtte Peter het bedrijf ”24Indoor“een internationaal platform dat investeert in de indoor vrijetijdssector en nam de merken Monkey Town over, een groep met meer dan 55 FEC's en Streetjump, een groep met meer dan 10 trampolineparken die dagelijks recreatieve activiteiten biedt aan meer dan 6.000.000 bezoekers per jaar.

In de loop der jaren heeft Peter een organisatie opgebouwd van meer dan 65 parken (zowel eigen parken als franchise) in 3 landen: Nederland, Zwitserland en Duitsland. De gehele organisatie telt meer dan 2000 medewerkers. In 2022 is 24Indoor nog steeds één van de snelst groeiende bedrijven in de indoor leisure sector in Europa, met een uitbreidingscapaciteit van tussen de 8 en 12 succesvolle locaties per jaar, door middel van buy and build strategie.

Peter is gespecialiseerd in de sectoren FEC's, indoor speeltuinen en trampolineparken en wordt vaak gevraagd voor advies door leveranciers in de vrijetijdsindustrie, verhuurders en (startende) ondernemers voor discussies zoals: M&A, Business development, Pricing modelling, bezoekersgedrag, afweging investering vs omzet, uitbreidingsvraagstukken en de financiering van projecten door heel Europa.